SÄLJA PÅ AMAZON
Ge fler kunder möjligheten att upptäcka dina produkter genom att sälja på Amazon.
Alla som säljer på Amazon är där av en anledning, nämligen att nå de hundratals miljoner kunder som besöker Amazon för att handla.
Öppna dörrarna till nya marknadsplatser i Sverige och hela världen och se ditt varumärke växa med hjälp av vår guide.
Boka 30 min fri rådgivning
DIN GUIDE PÅ 6 STEG TILL ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON SVERIGE
För att lyckas med försäljningen på Amazon behövs tid och engagemang, du kommer snart att upptäcka fördelarna med att sälja på en globalt etablerad plattform. Amazons affärsmodell är centrerad runt kunden med målsättningen att erbjuda en pålitlig plattform med ett brett utbud. Som tredjepartssäljare är du med och erbjuder kunderna ett större urval, bättre priser och en förstklassig serviceupplevelse.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
- SÄLJA PÅ AMAZON
- DIN GUIDE PÅ 6 STEG TILL ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON SVERIGE
- 5 FÖRDELAR MED ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON
- Fördel 1: Tillväxt
- Fördel 2: Kundförtroende
- Fördel 3: Ökad försäljning
- Fördel 4: Kundsupport
- Fördel 5: Kunder
- BOKA 30 MIN KOSTNADSFRI SÄLJA PÅ AMAZON RÅDGIVNING
- VILL DU LÄRA DIG SÄLJA PÅ AMAZON?
- SÄLJA PÅ AMAZON PÅ 6 STEG
- SVENSKA VARUMÄRKEN PÅ AMAZON
- VAD KOSTAR DET ATT SÄLJA PÅ AMAZON?
- 9 STEGSMODELL FÖR ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON
- VÅRA TJÄNSTER
5 FÖRDELAR MED ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON
Den stora fördelen med att sälja på Amazon, är att dina kunder redan handlar på Amazon. En av det absolut svåraste uppgifterna med att starta ett nytt företag eller utveckla och etablera nya försäljningskanaler är att försöka hitta kunder, när du säljer på Amazon behöver du aldrig oroa dig för det.
Dessutom har Amazon ett litet trick i sina digitala rockärm som andra marknadsplatser bara inte har i dagsläget, nämligen Amazon Prime. Prime medlemmar är några av de mest lojala och engagerade köparna i världen. Prime medlemskapet ger inte bara gratis 2-dagars frakt, utan även fri frakt samma dag i utvalda delar av landet, fri tillgång till Prime Video och Prime Music streamingtjänster, exklusiva erbjudanden och specialpriser/rabatter hos samarbetspartners, idag (2021) har Amazon över 200-miljoner Amazon Prime medlemmar.
Naturligtvis krävs det tid och arbete för att komma igång med att sälja på Amazon, men de fördelar du får som säljare på Amazon hittar du inte på någon annan plattform. Vi har listat fem oslagbara anledningar till att börja sälja på Amazon:

Fördel 1: Tillväxt

Fördel 2: Kundförtroende
En avgörande faktor vid online shopping är kundernas förtroende för säljaren. Känns det säkert att göra en betalning? Kommer varan att levereras på utsatt tid? När du säljer på Amazon drar du nytta av varumärkets trovärdighet, att kunderna litar på Amazon innebär att fler av dina produkter förmodligen kommer att landa i deras varukorgar.

Fördel 3: Ökad försäljning
Den stora fördelen med att sälja på Amazon, jämfört med till exempel Google, är att kunderna som kommer till Amazon letar efter produkter att köpa. Därför har Amazons annonsplattform extremt bra konverteringsgrad och den har du som säljare tillgång till.

Fördel 4: Kundsupport
Kvalitativ kundtjänst. En av de viktigaste och mest resurskrävande sysslorna för företagare är kundtjänst. Nöjda kunder leder till återkommande beställningar, rekommendationer, positiva omdömen och i förlängningen större vinst. Väljer du Amazon FBA står Amazon för snabba leveranser, god hantering av returer och återbetalningar samt kundsupport.

Fördel 5: Kunder
Du får direkt tillgång till en stor mängd kunder om du väljer att handla på Amazon. För verksamheter som vill växa, både nationellt och internationellt, är detta en ypperlig säljkanal. Att bygga upp egna säljkanaler och bygga relationer med återförsäljare tar tid, genom Amazon får du snabbt tillgång till ett stort nätverk av kunder.

Paul Linderoth
Marketplace Manager
paul@byllagency.se
+46 739 42 29 91
Vi är intresserade av att veta mer om er verksamhet, vänligen kontakta oss.
BOKA 30 MIN KOSTNADSFRI SÄLJA PÅ AMAZON RÅDGIVNING
VILL DU LÄRA DIG SÄLJA PÅ AMAZON?
Helium10 är branschledande inom Amazon, de har skapat en komplett verktygslåda med diverse olika verktyg samt utbildningar för att öka dina chanser att lyckas på Amazon. Några av de funktioner och analyser som dessa verktyg kan utföra är:
- Undersöka lönsamhet och försäljningsvolymer för produkter på Amazon - läs mer om verktyget och testa det här: Xray
- Hitta produkter att sälja via product research - läs mer om verktyget och testa det här: Black box
- Hitta rätt typ av sökord via keyword research - läs mer om verktyget och testa det här: Cerebro
- Optimera din produktsida via deras listing optimization verktyg - läs mer om verktyg och testa det här: Listing Analyzer
- Planera din logistik via deras inventory management - läs mer om verktyget och testa det här: Inventory Management Software
- Sätta upp korrekt annonsering på Amazon med hjälp av deras annonsverktyg - läs mer om verktyget och testa det här: Adtomic
Lär dig sälja på Amazon - Freedome Ticket samt Amazon FBA Cade Study
Helium10 har skapat 2 kurs där du kan lära dig sälja på Amazon med hjälp av deras verktyg.
Freedome Ticket - heltäckande kurs
Första kursen är en heltäckande kurs där de går igenom samtliga steg som du behöver vet för att komma igång med din försäljning på Amazon. Läs mer på: Freedome Ticket. Denna kurs kräver att du skaffar ett Helium 10 medlemskap.
Amazon FBA Case Study - lansering av produkt på Amazon
Den andra kursen är en kostnadsfri kurs som heter Amazon FBA Case Study där de gör ett riktig lansering av en produkt på Amazon genom att använda Helium10s verktyg och Amazon FBA. Läs mer på: Amazon FBA Case Study.
Ifall du är intresserad av att börja använda Helium10 erbjuder Byllagency, genom sitt partnerskap med Helium10, två kampanjkoder:
- Kampanjkod 1: BYLLAGENCY10
- Kampanjkod 2: BYLLAGENCY20
BYLLAGENCY10 ger dig 10% livstidsrabatt på ditt Helium10 medlemskap.
BYLLAGENCY20 ger dig 20% rabatt på ditt Helium10 medlemskap de första 6 månaderna.
Se första avsnittet från Amazon FBA Case Study nedan.
SÄLJA PÅ AMAZON PÅ 6 STEG
Som tredjepartssäljare på Amazon har du tillgång till ditt egna Seller Central-konto. Detta är din portal till ditt säljkonto på Amazon där du kan lägga till produktinformation, uppdatera lagersaldot, annonsera på Amazons annonsplattform, hantera betalningar och mycket mer. I Seller Central registrerar du de produkter du vill sälja, men det finns ett par steg du behöver ta innan det är dags att börja lägga upp produkter.
Steg 1. Välj en säljplan som passar din affärsmodell
Amazon erbjuder två säljplaner, en individuell och en professionell för att sälja på Amazon. Om du väljer den individuella planen betalar du Amazon 10 SEK för varje produkt du säljer. Enligt Amazon är den individuella planen bäst för säljare som säljer mindre än 40 artiklar per månad (referens: Amazon). Om du väljer den professionella planen kan du sälja ett obegränsat antal produkter samtidigt som du bara betalar Amazon en prenumerationsavgift på 410 SEK/mån. Enligt Amazon är den professionella planen bäst för säljare som säljer mer än 40 artiklar per månad (referens: Amazon).

Källa: Amazon nybörjarguide
Steg 2. Registrera ditt konto och lista dina produkter
Besök Amazon Sverige för att registrera dig för ett säljarkonto. Registreringsprocessen med att börja sälja på Amazon och skapa ett konto kan vara komplex om du inte ha all förkunskap och korrekt dokumentation i och med en registrering. Amazon har utökat registreringskraven i och med att de enbart vill ha seriösa aktörer.
Vill du veta mer om registreringsprocessen?
Vänligen kontakta oss för en fri rådgivning genom att fylla ut kontaktformuläret på denna sida eller kontakta oss direkt på info@byllagency.se. När du har skapat ditt konto och fått det godkänt kan du börja lista dina produkter på Amazon.
Om du säljer produkter som redan är listade på Amazon använder du dig av den redan befintliga produktsidan, flera säljare kan sälja en och samma produkt på Amazon. Om du säljer produkter som inte är listade på Amazon ännu, vilket är det vanligaste, är processen lite mer komplicerad. Du behöver ange fullständig produktinformation (copy, bilder, produktattribut) samt universell produktkod som du får från GS1 (t ex UPC eller EAN).
Vad är UPC och EAN koder?
Produktkoden, UPC eller EAN, består av en numerisk kod som behövs för att kunna registrera din produkt på Amazon. GS1 är en organisation som utvecklar och upprätthåller globala standarder för företagskommunikation, där tilldelas du en permanent UPC eller EAN till dina produkter. Även om flera återförsäljare säljer en och samma produkt kommer den fortfarande att ha en och samma UPC eller EAN för varje produkt.
Vad är SKU koder?
En SKU liknar en UPC eller EAN, men den skiljer sig åt genom att vara en separat rad med bokstäver/siffror som hjälper säljare att identifiera varje produkt i sitt lager och dess specifika egenskaper som tillverkare, märke, pris, stil, färg och storlek. Säljare skapar sina egna interna SKU-koder för att snabbt och exakt identifiera och spåra varje produkt.
Vad är ASIN kod?
Det finns en tredje kod som är viktigt att veta om, vilket är ASIN som står för “Amazon Standard Identification Number”. Denna kod är unik för Amazon och skapas för varje produkt som registreras i Amazon produktkatalog.

Källa: Amazon & GS1
Steg 3. Se över dina leveransalternativ
Trots att du säljer via Amazon har du alltid möjlighet att skicka dina produkter på egen hand, även kallat Amazon FBM, vi har sammanställt en artikel där du kan läsa mer om hur Amazon FBM fungerar.
Amazon erbjuder en unik och fördelaktig logistiklösning för alla sina tredjepartssäljare som är svår att tacka nej till, den kallas Amazon FBA (Fulfillment by Amazon), för en heltäckande genomgång av Amazon FBA, läs vår sammanställning: Amazon FBA Sverige. Med FBA är allt du behöver göra att skicka ditt lager till en av Amazons logistikcenter och de kommer att lagra dina produkter, paketera dem och skicka dem till dina kunder. Om du registrerar dig för FBA är dina produkter också berättigade till Amazon Prime med bland annat gratis tvådagars frakt till kunder som handlar på Amazon.
Steg 4. Sälj och marknadsför dina produkter på Amazon
När du har konfigurerat dina leveransalternativ är du redo att börja sälja på Amazon. För att locka så många potentiella kunder som möjligt är det viktigt att du skapar övertygande produktlistor som har tydliga och tilltalande titlar, detaljrika beskrivningar och levande bilder.
Amazons annonseringsplattform är även en avgörande del för att lyckas med din försäljning på Amazon. Dina annonser placeras direkt i sökresultat och använder främst en PPC-modell (Pay per click). Amazon erbjuder en rad olika annonsformat vilket gör att du kan variera din annonsering och hitta din perfekta annonsmix för att sälja dina produkter på amazon. Vi har sammanställt en Amazon annonsering guide, läs mer om den på Amazon annonsering. Även annat typ av extern marknadsföring är ett stort plus om du har resurser och tillgång till det.

Källa: Amazon
Steg 5. Uppmuntra dina kunder att recensera din produkt
Recensioner är avgörande för att öka försäljningen på Amazon. Fler och bättre recensioner leder till högre trovärdighet på plattformen. Amazon låter dig skicka uppföljande e-postmeddelanden till dina kunder efter att de mottagit din produkt, ta gärna den chansen att be dem lämna en recension. Du kan automatisera processen, men Amazon kräver att du följer deras regelverk som innebär att du inte får inkludera marknadsföring, länkar till andra webbplatser eller uttryckligen be om en positiv recension i dessa mail.
Steg 6 Analysera din prestation
På ditt Amazon Seller Central-konto har du tillgång till en rad olika typer av rapporter som kan hjälpa dig i beslutsfattandet. Du får bland annat info kring försäljningskonvertering, antal besökare på din produktsida, ROAS och annan värdefull data för att du ska kunna planera och utveckla din verksamhet på Amazon.
SVENSKA VARUMÄRKEN PÅ AMAZON






VAD KOSTAR DET ATT SÄLJA PÅ AMAZON?
Det finns några olika kostnader och avgifter du bör vet om innan du börjar sälja på Amazon. Nedan ser du en sammanfattning på några av de viktigaste kostnaderna att vet om.
Amazonsäljare månadsavgift (säljplan)
Det finns två olika typer av avgifter för ett säljkonto på Amazon den första är en “Individuell plan” som passar för dig som säljer under 40 artiklar i månaden. I denna plan tas det en kostnad på 10 SEK per såld produkt. Den individuella planen är något mer begränsad jämfört med den professionella planen där du får möjlighet att använda alla Amazon säljfunktioner.
Den professionella planen kostar 410 SEK/mån och är rekommenderad att använda om du säljer fler än 40 produkter per månad. Denna avgift är en fast avgift som är oberoende av hur mycket du säljer. Professionella planen är den i särklass som flest använder sig av när de väljer att lansera på Amazon, i och med att det är en fast avgift och du får tillgång till alla Amazons säljfunktioner.

Källa: bild Amazon
Amazon försäljningsprovision
Amazon tar ut en försäljningsprovision, även kallad hänvisningsavgift (referral fee) per såld produkt, den vanligaste provisionsnivån är på 15%, dock beror det på i vilken produktkategori du säljer, vanligtvis är det ett intervall mellan 7% till 15%. För samtliga sålda produkter drar Amazon av hänvisningsavgiften som räknas på försäljningspris du angett. För mer info om de olika hänvisningsavgifterna: Amazon hänvisningsavgifter.
Logistikkostnader (Fulfillment fee)
När det kommer till logistikkostnader, finns det primärt två olika modeller du kan välja mellan Amazon FBA samt Amazon FBM. Med en Amazon FBA modell låter du Amazon hantera din dagliga logistik med hantering, packning och leverans av dina produkter, en annars tidskrävande uppgift. Med en FBA modell hanterar även Amazon eventuella returer samt den löpande kundsupport, som erbjuds på flertal språk och är tillgänglig dygnet runt.
Med en Amazon FBM modell hanterar du all logistik samt kundsupport själv, vilket i vissa fall är den mest lämpliga modellen men oftast är det mest fördelaktigt att använda sig av Amazon FBA, där du får tillgång till alla dess funktioner. Få en komplett genomgång av Amazon FBA, läs vår guide: Amazon FBA Sverige. Ett vanligt upplägg är att använda en hybridmodell av både Amazon FBA och FBM.
Kostnader för Amazon FBA (Amazon hanterar logistiken)
Det finns två olika kostnader att räkna på när du kör en Amazon FBA modell. Den första är kostnad för logistik, där Amazon tar ut en fast avgift per såld produkt, räknat på vilken typ av produkt samt dess vikt och dimensioner.
Den andra kostnaden är för lager och lagerhantering, vilket är en avgift som Amazon tar ut baserat på kubikfot per månad. Det är viktigt att upprätthålla god lagerhållning och inte ha produkter för länge i Amazon lager (inte över 271 dagar), ifall dina produkter överskrider denna tidsperiod kommer Amazon börja ta ut långtidslagringsavgifter.
Det positiva med att använda Amazon FBA när du säljer på Amazon är att du enbart betalar för tjänsten när du använder den. Du slipper alla typer av prenumerationer, krav på lagerhållning och kontrakt kopplat till din logistik. Du skickar enbart dina produkter till Amazon logistikcenter så hanterar de resten. Utöver ovan får du även tillgång till Amazon Prime funktioner när du använder Amazon FBA som t ex 2-dagar leveranser och i vissa fall gratis leverans, läser mer om detta på Amazon FBA Sverige.
Kostnad för Amazon FBM (hantera logistik själv)
Med denna modell får du hantera alla kostnader för logistik (hantering, paketering, leverans och returer) samt kundsupport helt själv. Kostnaden för detta beror på vilken uppsättning du har idag.
Kostnader för Amazon annonsering
En vital del för att lyckas på Amazon är annonsering på Amazon, denna kostnad varierar en del utifrån vad för typ av produkt du har och vilken budget och försäljningsmål du sätter. Läs mer om Amazon annonsering och kostnader för det i vår guide: Amazon annonsering.
Övriga Amazon kostnader
Utöver ovan nämnda kostnader så finns det mindre kostnader att ta med i beräkningarna. Dessa typer av kostnader är oftast en bråkdel av ovan nämnda kostnader och kan innefatta kostnader som, återbetalning till kund, försäljning av stora volymer samt vissa typer av lageravgifter, t ex om du ska kassera eller skicka tillbaka produkter du har i Amazon FBA lager.

Källa: bild Amazon
Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.
9 STEGSMODELL FÖR ATT BÖRJA SÄLJA PÅ AMAZON
Vi har sammanställt en Amazonguide på 9 steg som kan hjälpa dig lansera eller vidareutveckla din verksamhet på Amazon. För mer info läs: Amazonguide eller boka ett kostnadsfri rådgivning genom att skicka in ett kontaktformulär på denna sida eller kontakta oss på info@byllagency.se.

Källa: Amazonguide
VÅRA TJÄNSTER
Se vårt tjänsteutbud nedan:

MARKNADSANALYS
En viktig del i att lyckas på Amazon är att göra en marknadsanalys baserad på data från Amazon för att utvärdera vilka hinder och möjligheter som kan uppstå vid en produktlansering.

REGISTRERING AV KONTO
Få vägledning genom alla registreringsprocesser för att säkerställa en korrekt uppsättning enligt Amazons regelverk.

AMAZON SEO
För att få synbarhet och lönsamhet på lång sikt på Amazon behövs det en stark och solid sökoptimering (sk. SEO) som optimeras över tid.

AMAZON ANNONSERING
Amazons annonseringsplattform blir allt viktigare. Annonseringen är en avgörande pusselbit för att nå era uppsatta försäljningsmål.

ADMINISTRATION
Löpande support och hantering av ert Amazonkonto.

AMAZON STRATEGI
Det krävs en strategi och en plan som är anpassad för Amazon för att lyckas långsiktigt och som kompletterar era övriga strategier.
NYHETER
Läs vår senaste nyheter om Amazon.
Amazonbyrån Amzello: Varför nordiska bolag bör sälja på Amazon
Byllagency har gjort en intervju med Anton Säwström, VD på Amazonbyrån Amzello, om varför nordiska bolag bör överväga att sälja på Amazon. I en snabbt föränderlig digital värld är Amazon en av de mest inflytelserika plattformarna för företag som strävar efter global...
Paul Linderoth – Så lyckas du på Amazon
Paul Linderoth - SÅ LYCKAS DU PÅ AMAZON I detta specialavsnitt träffar vi Paul Linderoth som är expert på Marknadsplatsen Amazon. Han började tidigt att sälja produkter på plattformen och han driver idag Byllagency som är en byrå som helt fokuserar på att hjälpa...
Amazon lansering
Genomför en lyckad produktlansering på Amazon Det ligger en hel del tid bakom en lyckad produktlansering på Amazon. Att lansera en ny produkt är utmanande, spännande och framförallt roligt. Att endast lista sin produkt är inte tillräckligt, där misslyckas många...
OM OSS
John Ericssonsgatan 3
Stockholm, 112 22
Byllagency ©
Byllstore AB
KONTORSADRESS
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm
Sverige