AMAZON SEO

Nedan följer en guide för hur du ska lyckas med din Amazon SEO. Vi har skapat en checklista på 12 punkter som du kan använda för att säkerställa att din SEO är korrekt uppsatt och optimerad.

Boka 30 min fri rådgivning

Din SEO-guide för att lyckas på Amazon

Sökmotoroptimering (SEO) på Amazon är processen som optimerar din produktsida för att din produkt ska rankas högre på specifika sökord i sökresultaten på Amazons olika marknadsplatser. När du optimerar din produktsida gör du det lättare för Amazon att visa din produkt för rätt konsumenter. I den här artikeln går vi igenom hur du arbetar med SEO på Amazon för att få bästa möjliga resultat.

VAD ÄR AMAZON SEO?

Ge dina kunder chansen att hitta de produkter du erbjuder genom att löpande arbeta med SEO. Det första du behöver veta är att Amazon inte är Google. Det finns både likheter och skillnader, dessa kommer du att få lära dig mer om i den här artikeln. Amazon SEO, precis som sökmotoroptimering för din hemsida, handlar om att öka synligheten och trafiken till din produktsida. SEO för Amazon skiljer sig från SEO på Google genom att det finns betydligt färre avgörande rankingsfaktorer. Amazon är i första hand en plattform med målsättning att skapa försäljning.

AMAZON SEO INNEHÅLLER:

Amazon SEO
1, RELEVANTA SÖKORD (RELEVANT KEYWORDS)

Viktigt att du väljer sökord som är relevanta för din produkt och som resonerar med din målgrupp.

2, SÖKORDSANALYS (KEYWORD RESEARCH)

Att genomföra en sökordsanalys är mer eller mindre ett måste för att få reda på vilka sökord du ska satsa på, detta går att göra på olika sätt bland annat genom att kolla på konkurrerande produktsidor och se vilka sökord de rankar på eller att analysera din PPC på Amazon och se vilka sökord som konverterar till försäljning.

3, PRODUKTTITEL (PRODUCT TITLE)

Titeln på din produktsida är en av de starkaste rankingsfaktorerna, Amazon lägger stor vikt i titeln, se till att ha dina nyckelsökord i titeln.

4, PRODUKTBILDER (PRODUCT IMAGES)

Dina produktbilder är en central del i din produktsida och en avgörande faktor till att få klick och konverteringar som har en direkt påverkan på din ranking, slarva inte med dina produktbilder.

5, PRODUKTBESKRIVNING (PRODUCT DESCRIPTION)

I din produktbeskrivning har du möjlighet att inkludera flertal av dina sökord för att få ett så stort antal som möjligt av dina sökord indexerad av Amazon, först och främst ska du dock skapa en produktbeskrivning som tilltalar till din målgrupp.

6, PUNKTLISTA (PRODUCT BULLET POINTS)

Din punktlista har likt titel en stark rankingsrelevans, satsa på att få med dina nyckelsökord i dina punktlistor utan att det blir ”keyword stuffing”.

7, LAGERSALDO (BEING IN STOCK)

En viktig del för att du ska lyckas med din SEO och behålla dina positioner övertid är att alltid ha lager i Amazon FBA om du kör via Amazons FBA-program eller via FBM. Ifall du är utan lager så tappar du en hel del ranking och måste kämpa dig upp till tidigare positioner efter att du har fått lager igen. Detta hänger ihop med att Amazon primärt är en säljplattform och finns det inte lager så går det inte att sälja och detta straffar Amazon produktsidor med genom att ge dessa sämre ranking.

8, FÖRSÄLJNINGSKONVERTERING (SALES & CONVERSIONS)

Det är viktigt att din produkt konverterar med den trafik som landar på din produktsida, det spelar ingen roll hur väl optimerad din produktsida är, får du inte försäljning kommer du snabbt att tappa i position.

9, FÖRSÄLJNINGSPRIS (PRODUCT PRICE)

Försäljningspriset hänger ihop med försäljningskonvertering, viktigt att du sätter ett försäljningspris som kan konkurrera samtidigt som du bibehåller dina marginaler.

10, PRODUKTRECENSION (PRDOUCT REVIEW)

Långsiktigt kommer dina produktrecensioner vara mycket viktiga för din SEO, detta påverkar bland annat CTR, konverteringsgraden på din försäljning och förtroendet för din produkt.

11, BACK-END SÖKORD (BACKEND KEYWORDS)

Vi har primärt pratat om hur du optimerar “front-end” av din produktsida, det finns även en back-end som är viktigt att optimera för din Amazon SEO som innehåller följande: Intended Use, Target Audience, Other Attributes, Subject Matter och Search Terms, läser mer om det här: Amazon lansering.

12, VARUMÄRKE (BRAND FIELD)

Många gör varumärkessökningar och varumärket behöver även vara med i titeln enligt Amazon regelverk (style guide), säkerställ att du har ett varumärkesnamn som resonerar med din målgrupp.

Amazons algoritm kallas A9

Algoritmen som Amazon använder är döpt efter företaget som skapade den och kallas A9. Algoritmen utvärderar och beslutar var och vilken position produktsidor visas för ett specifikt sökord på Amazons marknadsplatser. Amazon rankar produkter baserat på hur sannolikt det är att kunden kommer att köpa produkten genom att titta på flertal rankingsfaktorer, se bild ”Amazon SEO innehåller”.

Genom att göra en sökordsanalys får du fram förslag sökord som kan utgå ifrån. Använd de relevanta sökord du får fram som tydligt beskriver din produkt. De mest relevanta sökorden bör finnas med i produktens titel, inkludera även ditt varumärke, produktens användningsområde, färg, storlek och annat som utmärker produkten. När du har satt igång med annonsering på Amazon kan du komplettera din sökordsanalys genom att börja analysera data från dina annonser, då ser du vilka sökord som konverterar till försäljning och som du rimligtvis även vill börja ranka på organiskt.

Back-end nyckelord

Back-end nyckelord är “dolda” sökord som berättar för algoritmen att din produkt inriktar sig på dessa specifika sökord. Det finns fem olika delar i back-end som du bör optimera för att förbättra din Amazon SEO, dessa är: Intended Use, Target Audience, Other Attributes, Subject Matter och Search Terms, läs mer on back-end nyckelord på: Amazon lansering. Alla dessa fem har olika betydelse för din ranking och för att du ska indexera din produktsida med relevanta sökord.

3 regler att komma ihåg när du gör din back-end SEO:

  • Upprepa inga ord
  • Inkludera inte kommatecken
  • Använd olika versioner av stavning och synonymer

Title, bullet points och produktbeskrivning

Titel är en av de starkaste rankingsfaktorerna när det kommer till din Amazon SEO, välj din titel med omsorg. Det är viktigt att få med dina nyckelsökord i titeln, utan att det ser ut som ”keyword stuffing”. Det viktigaste är att din titel är användarvänlig och resonerar med din målgrupp.

Produktbeskrivningen och dina bullet points (punktlista över produktens egenskaper) går hand i hand. I produktbeskrivningen har du möjlighet att motivera användaren till köp genom att använda ett språk som är lätt att relatera till och skapar igenkänning hos kunden. Sträva efter en produktbeskrivning som låter naturlig, se det som din chans att prata direkt till kunden.

Håll dina bullet points korta och koncisa, berätta för kunden om fördelarna med din produkt samt viktig information som storlek, material och vikt. Bullet points är lätta för kunden att snabbt skanna av, därför är de ofta de första vi läser på en produktsida – tillsammans med titeln.

Rankningsfaktorer du bör känna till

För att optimera SEO på Amazon behöver du även förstå de prestationsinriktade rankingsfaktorerna på plattformen. Dessa är något svårare att kontrollera. En viktig aspekt är priset på din produkt, jämfört med produkter i samma kategori på Amazon. Priset kommer att påverka konverteringsgraden och i förlängningen din försäljningshastighet. Försäljningshastigheten är en rankingsfaktor som Amazon värdesätter högt och som har en direkt påverkan på din Amazon SEO.

Jämför ditt pris med dina konkurrenter och avgör om ditt pris hjälper eller stjälper försäljningen av din produkt. Din CTR är viktig, har du en tydlig koppling mellan sökord och din titel/första bild så att kunder väljer att klicka på din produktsida framför andra. Även produktrecensioner av din produkt spelar en avgörande roll, får du bra recensioner på din produkt, kommer det att ha en avsevärt positiv inverkan på din försäljning, vilket leder till en hög försäljningshastighet vilket i sin tur hjälper din ranking.

Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.

VÅRA TJÄNSTER

Se vårt tjänsteutbud nedan:

Amazon marknadsanalys

MARKNADSANALYS

En viktig del i att lyckas på Amazon är att göra en marknadsanalys baserad på data från Amazon för att utvärdera vilka hinder och möjligheter som kan uppstå vid en produktlansering.

Registering av Amazon konto

REGISTRERING AV KONTO

Få vägledning genom alla registreringsprocesser för att säkerställa en korrekt uppsättning enligt Amazons regelverk.

Amazon SEO

AMAZON SEO

För att få synbarhet och lönsamhet på lång sikt på Amazon behövs det en stark och solid sökoptimering (sk. SEO) som optimeras över tid.

Annonsering på Amazon

AMAZON ANNONSERING

Amazons annonseringsplattform blir allt viktigare. Annonseringen är en avgörande pusselbit för att nå era uppsatta försäljningsmål.

Amazon Administration

ADMINISTRATION

Löpande support och hantering av ert Amazonkonto.

Amazon strategi

AMAZON STRATEGI

Det krävs en strategi och en plan som är anpassad för Amazon för att lyckas långsiktigt och som kompletterar era övriga strategier.

NYHETER

Läs vår senaste nyheter om Amazon.

Amazon FBM

Amazon FBM

Amazon FBM - Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de kallas för FBA (Fulfillment by Amazon) och FBM (Fulfillment by Merchant). Dessa två olika logistiklösningar har sina för-...

OM OSS
John Ericssonsgatan 3
Stockholm, 112 22
Byllagency ©
Byllstore AB

KONTORSADRESS
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm
Sverige
United Space