
Byllagency har gjort en intervju med Anton Säwström, VD på Amazonbyrån Amzello, om varför nordiska bolag bör överväga att sälja på Amazon.
I en snabbt föränderlig digital värld är Amazon en av de mest inflytelserika plattformarna för företag som strävar efter global expansion. För nordiska bolag är det en möjlighet att nå ut till en bred internationell publik och öka sin försäljning på en unik marknadsplats. Anton Säwström, VD på Amazonbyrån Amzello, delar med sig av sin insikt om varför nordiska bolag borde ta Amazon på allvar.
Fördelarna med att sälja på Amazon
Anton lyfter fram att med Amazon når du en enorm och engagerad kundbas som sträcker sig över hela världen.
- Med över 300 miljoner aktiva kunder globalt är Amazon en kraftfull kanal för nordiska företag att nå nya marknader och kunder. Amazon är en etablerad marknadsplats internationellt och har högt förtroende från kunderna. När kunderna går in på Amazon gör de det med syftet att leta efter och sedan köpa produkter vilket leder till högre konverteringsgrad än i de flesta andra kanaler, säger Anton.
För- och nackdelar med Amazon försäljning
Anton betonar att medan Amazon erbjuder en unik möjlighet till global räckvidd, så finns det såklart utmaningar också:
- Den ökade konkurrensen och de ständiga förändringarna som Amazon gör kan vara en utmaning för nya företag. Man behöver också hålla koll på alla avgifter och jobba med annonseringen på Amazon, Amazon Ads, och samtidigt se till att man når lönsamhet. En annan utmaning är att kunderna “ägs” av Amazon och att man därför inte kan bygga en kunddatabas på samma sätt som man kan via egna kanaler, säger Anton.
Amazon har dock de senaste åren utvecklat fler möjligheter för företag att bygga sitt varumärke på Amazon och det finns olika sätt och strategier för att få återkommande kunder på Amazon. Fördelarna väger därför upp nackdelarna tycker Anton.
- Jag tycker att fördelarna är övervägande med tanke på att Amazon är världens största marknadsplats och att 100-tals miljoner kunder dagligen är inne och handlar på Amazons marknadsplatser. Vi har sett flera exempel på hur man kan gå från noll till en hög omsättning på Amazon om man bygger upp allt på rätt sätt. Lägg därtill att det är en relativt kort startsträcka, att Amazon erbjuder en effektiv infrastruktur för distribution och leverans, FBA, samt att du når kunder i hela världen via samma plattform, säger Anton.
Att nå framgång på Amazon: Anton Säwströms råd
Anton delar med sig av insiktsfulla råd om hur nordiska bolag bäst kan komma igång och nå framgång på Amazon.
- Börja med att bygga upp och optimera dina produktsidor. Att ha ett attraktivt erbjudande med ett konkurrenskraftigt pris, rätt sökord och förklarande och attraktiva texter och produktbilder är nyckeln till att synas i sökresultaten. Du måste också jobba med annonseringen på Amazon för att öka synligheten och nå ut bland alla konkurrenter, säger Anton.
Han understryker också vikten av recensioner, långsiktighet och att man behöver avsätta tid, resurser och budget för att lyckas.
- Positiva recensioner skapar förtroende och påverkar kundernas köpbeslut. Du behöver jobba för att få in många och positiva recensioner för att lyckas och du behöver också ha en kundsupport i världsklass, berättar Anton.
- Slutligen vill jag lyfta fram vikten av att vara långsiktig på Amazon. Att lyckas på Amazon kräver tid och tålamod. Det handlar hela tiden om din rank och vad du kan göra för att klättra högre upp i sökresultaten. Du behöver hela tiden analysera data och ständigt optimera, framförallt annonseringen. Vi märker att många inte avsätter nog med tid, resurser eller budget till sin Amazon-satsning och det behöver man göra för att lyckas, avslutar Anton.
Sammanfattning: Nordiska bolag och Amazon
Med en passion för att hjälpa nordiska företag att lyckas på Amazon avslutar Anton med optimism.
- Nordiska bolag har unika produkter och berättelser att erbjuda världen och Amazon ger dem möjligheten att nå ut globalt och skapa ökad och långvarig försäljning. Amazon är en försäljningskanal som jag tycker att alla företag som säljer produkter åtminstone bör analysera för att ta reda på om det ska vara en säljkanal eller inte, säger Anton.
Amzello har över 20 års erfarenhet av framgångsrik internationell försäljning på Amazon. Amzellos team av erfarna experter hanterar både strategi och operativt arbete för att öka företags försäljning på Amazon. Med Amzello får du insikter från alla Amazons delar och möjligheten att dra nytta av aktuella framgångsfaktorer. Letar du efter en kostnadseffektiv lösning jämfört med att anställa är Amzello rätt för dig, och de anpassar sina lösningar efter dina behov, oavsett om det gäller specifika utmaningar, projekt eller en övergripande strategi.
Om BYLLAGENCY
Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.
Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.
Läs mer om vår Amazonbyrå.
Följ oss: Facebook och Linkedin.