Amazon FBM

by | Dec 12, 2021 | Amazon

Amazon FBM – Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel

Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de kallas för FBA (Fulfillment by Amazon) och FBM (Fulfillment by Merchant). Dessa två olika logistiklösningar har sina för- och nackdelar, i den här artikeln ska vi titta närmare på Amazon FBM. Vad är FBM, och hur vet du om det passar dig?

Fulfillment By Merchant betyder att du som säljare på Amazon har kontroll över hela din säljprocess, från lagerhantering och utskick av produkterna till hantering av eventuella kundreturer. I stället för att betala en serviceavgift till Amazon för att sköta detta, använder du dina egna resurser och skickar varorna direkt till köparen. Genom att välja Amazon FBM tar du fullständig kontroll och ansvar över hela den logistiska processen. Förenklat kan man säga att du gör allt jobb kring logistik på samma sätt som du hade gjort på din egen e-handel, skillnaden är att försäljningen sker via Amazon.

Amazon FBM

Amazon FBM vs Amazon FBA

Du som väljer FBM betalar inga avgifter för logistik till Amazon, däremot kan det innebära lägre konverteringar eftersom du förmodligen inte kan erbjuda lika bra fraktvillkor och kundservice som Amazon kan till kunden. Om du väljer en Amazon FBA (läs mer om Amazon FBA Sverige) metod i stället så inger det även förtroende för kunden som är van att handla via Amazon FBA, är kunden även Amazon Prime medlem, kan de få fri leverans och andra fördelar som du eventuellt inte erbjuder via en FBM modell.

Du bestämmer själv hur mycket du ska ta ut i fraktavgift, samt vilka länder du vill frakta till. En fördel med FBM i Europa är att du inte behöver vara momsregistrerad i det landet du säljer jämfört med en FBA modell där du behöver vara momsregistrerad i det landet som du säljer. Om du t ex har laget i Tyskland via Amazon FBA så behöver du även vara momsregistrerad i Tyskland.

FBM – Fördelar vs Nackdelar

Fördelar med FBM:

– Ingen extra avgift från Amazon
– Du slipper att momsregistrera dig i europeiska länder
– Inga dubbla lager
– Det är enkelt att använda en redan befintlig fraktprocess, om du har en sådan

Nackdelar med FBM:

– Potentiellt lägre konverteringar
– Merarbete för dig och dina medarbetare
– Långsammare tillväxt/längre process för att växla upp vid tillväxt
– Ofta dyrare än FBA i slutändan

Amazon som varumärke har en hög trovärdighet hos kunden, vilket är värt att ta med i beräkningen. Konverteringar och SEO är nära relaterade till varandra på Amazon och otroligt viktiga för de resultat du vill se på plattformen. Du kan när som helst välja att byta logistiklösning, vissa säljare väljer att börja med FBM för att sedan byta till FBA när de känner sig redo.

Med FBA slipper du dessutom Amazons höga krav på dig som säljare, du måste till exempel kunna leverera inom vissa tidsintervall och svara på supportärenden inom en viss tidsram. FBA och FBM är inte bundet till ditt säljarkonto, därför kan du välja att sköta frakten för vissa produkter själv och låta Amazon sköta det för andra produkter.

Om BYLLAGENCY

Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.

Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.

Läs mer om:
Amazonbyrå
Amazon FBA Sverige
Amazon annonsering 
Sälja på Amazon

Följ oss: Facebook och Linkedin.

Paul Linderoth, Amazon Marketplace Manager and Founder of Amazon Agency

Paul Linderoth
Skribent
Amazon Marketplace Manager
paul@byllagency.se
0739 42 29 91

Boka 30 min fri rådgivning