Amazon FBM

by | Mar 12, 2022 | Amazon

Amazon FBM – Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel

Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de kallas för FBA (Fulfillment by Amazon) och FBM (Fulfillment by Merchant). Dessa två olika logistiklösningar har sina för- och nackdelar, i den här artikeln ska vi titta närmare på Amazon FBM. Vad är FBM, och hur vet du om det passar dig?

Fulfillment By Merchant betyder att du som säljare på Amazon har kontroll över hela din säljprocess, från lagerhantering och utskick av produkterna till hantering av eventuella kundreturer. I stället för att betala en serviceavgift till Amazon för att sköta detta, använder du dina egna resurser och skickar varorna direkt till köparen. Genom att välja Amazon FBM tar du fullständig kontroll och ansvar över hela den logistiska processen. Förenklat kan man säga att du gör allt jobb kring logistik på samma sätt som du hade gjort på din egen e-handel, skillnaden är att försäljningen sker via Amazon.

Amazon FBM

Amazon FBM vs Amazon FBA

Du som väljer FBM betalar inga avgifter för logistik till Amazon, däremot kan det innebära lägre konverteringar eftersom du förmodligen inte kan erbjuda lika bra fraktvillkor och kundservice som Amazon kan till kunden. Om du väljer en Amazon FBA (läs mer om Amazon FBA Sverige) metod i stället så inger det även förtroende för kunden som är van att handla via Amazon FBA, är kunden även Amazon Prime medlem, kan de få fri leverans och andra fördelar som du eventuellt inte erbjuder via en FBM modell.

Du bestämmer själv hur mycket du ska ta ut i fraktavgift, samt vilka länder du vill frakta till. En fördel med FBM i Europa är att du inte behöver vara momsregistrerad i det landet du säljer jämfört med en FBA modell där du behöver vara momsregistrerad i det landet som du säljer. Om du t ex har laget i Tyskland via Amazon FBA så behöver du även vara momsregistrerad i Tyskland.

VILL DU LÄRA DIG SÄLJA PÅ AMAZON? 

Helium10 är branschledande inom Amazon, de har skapat en komplett verktygslåda med diverse olika verktyg samt utbildningar för att öka dina chanser att lyckas på Amazon. Några av de funktioner och analyser som dessa verktyg kan utföra är:

- Undersöka lönsamhet och försäljningsvolymer för produkter på Amazon - läs mer om verktyget och testa det här: Xray
- Hitta produkter att sälja via product research - läs mer om verktyget och testa det här: Black box
- Hitta rätt typ av sökord via keyword research - läs mer om verktyget och testa det här: Cerebro
- Optimera din produktsida via deras listing optimization verktyg - läs mer om verktyg och testa det här: Listing Analyzer
- Planera din logistik via deras inventory management - läs mer om verktyget och testa det här: Inventory Management Software
- Sätta upp korrekt annonsering på Amazon med hjälp av deras annonsverktyg - läs mer om verktyget och testa det här: Adtomic

Lär dig sälja på Amazon - Freedome Ticket samt Amazon FBA Cade Study

Helium10 har skapat 2 kurs där du kan lära dig sälja på Amazon med hjälp av deras verktyg.

Freedome Ticket - heltäckande kurs

Första kursen är en heltäckande kurs där de går igenom samtliga steg som du behöver vet för att komma igång med din försäljning på Amazon. Läs mer på: Freedome Ticket.  Denna kurs kräver att du skaffar ett Helium 10 medlemskap.

Amazon FBA Case Study - lansering av produkt på Amazon

Den andra kursen är en kostnadsfri kurs som heter Amazon FBA Case Study där de gör ett riktig lansering av en produkt på Amazon genom att använda Helium10s verktyg och Amazon FBA. Läs mer på: Amazon FBA Case Study.

Ifall du är intresserad av att börja använda Helium10 erbjuder Byllagency, genom sitt partnerskap med Helium10, två kampanjkoder:

- Kampanjkod 1: BYLLAGENCY10
- Kampanjkod 2: BYLLAGENCY20

BYLLAGENCY10 ger dig 10% livstidsrabatt på ditt Helium10 medlemskap.
BYLLAGENCY20 ger dig 20% rabatt på ditt Helium10 medlemskap de första 6 månaderna.

Se första avsnittet från Amazon FBA Case Study nedan.

FBM – Fördelar vs Nackdelar

Fördelar med FBM:

– Ingen extra avgift från Amazon
– Du slipper att momsregistrera dig i europeiska länder
– Inga dubbla lager
– Det är enkelt att använda en redan befintlig fraktprocess, om du har en sådan

Nackdelar med FBM:

– Potentiellt lägre konverteringar
– Merarbete för dig och dina medarbetare
– Långsammare tillväxt/längre process för att växla upp vid tillväxt
– Ofta dyrare än FBA i slutändan

Amazon som varumärke har en hög trovärdighet hos kunden, vilket är värt att ta med i beräkningen. Konverteringar och SEO är nära relaterade till varandra på Amazon och otroligt viktiga för de resultat du vill se på plattformen. Du kan när som helst välja att byta logistiklösning, vissa säljare väljer att börja med FBM för att sedan byta till FBA när de känner sig redo.

Med FBA slipper du dessutom Amazons höga krav på dig som säljare, du måste till exempel kunna leverera inom vissa tidsintervall och svara på supportärenden inom en viss tidsram. FBA och FBM är inte bundet till ditt säljarkonto, därför kan du välja att sköta frakten för vissa produkter själv och låta Amazon sköta det för andra produkter.

Om BYLLAGENCY

Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.

Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.

Läs mer om:
Amazonbyrå
Amazon FBA Sverige
Amazon annonsering 
Sälja på Amazon

Följ oss: Facebook och Linkedin.

Paul Linderoth, Amazon Marketplace Manager and Founder of Amazon Agency

Paul Linderoth
Skribent
Amazon Marketplace Manager
paul@byllagency.se
0739 42 29 91

Boka 30 min fri rådgivning

6 + 6 =

Amazon lansering

Amazon lansering

Genomför en lyckad produktlansering på Amazon Det ligger en hel del tid bakom en lyckad produktlansering på Amazon. Att lansera en ny produkt är...