MARKNADSPLATSER

För i tiden var marknadsplats ett lokalt torg där säljare samlades för att sälja sina varor. Varje stad hade sitt torg och sin lokala marknadsplats där människor samlades för att byta, sälja och köpa.

Idag har ordet marknadsplats en annan innebörd, även om de digitala marknadsplatserna kan liknas vid ett besök på torget.

Boka 30 min fri rådgivning

MARKNADSPLATSER

Från konsumentens perspektiv är det lätt att förstå framgången hos de digitala marknadsplatserna. Den nya, digitala ekonomin baseras kring marknadsplatser som till exempel Amazon, Ebay, CDON, Etsy och AirBnB. Köpare och säljare gör affärer med varandra på ett sömlöst sätt, nationellt och internationellt. Utbudet är större och marknaden är tillgänglig var som helst, när som helst. Kunden kan göra prisjämförelser från stranden med bara ett enkelt knapptryck. Som ett resultat av detta har kundens förväntningar på tillgänglighet, leveranstid och pris förändrats.

DIGITALA MARKNADSPLATSER

Att sälja på en digital marknadsplats ger dig möjlighet att visa upp dina varor för en stor grupp besökare med ett förväntat köpbeteende. För dig som nyligen börjat sälja varor online är en marknadsplats en ovärderlig möjlighet att nå ut till en redan befintlig kundgrupp. Säljarens framgång på marknadsplatsen kommer till stor del att handla om synlighet och attraktiva produkter: SEO, annonsering på plattformen, produktsidans innehåll (text, bild & film), val av produktkategori, logistik är några essentiella aspekter som avgör framgången på de olika marknadsplatserna. Välj den marknadsplats som är din målgrupps förstahandsval, för att effektivt nå ut till din målgrupp.

MARKNADSPLATSER – FÖRDELAR VS NACKDELAR

FÖRDELAR MARKNADSPLATSER

  • Kom igång snabbt och öka din försäljning.
  • Nå nya kundsegment och målgrupper som är nära ett köpbeslut.
  • Nå internationella kunder på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.
  • Dra nytta av marknadsplatsens stora kundbas.

NACKDELAR MARKNADSPLATSER

  • Det är enkelt för användare att jämföra priser.
  • Du måste vara insatt i plattformens regelverk.
  • En del av din försäljning går till marknadsplatsen (vanligtvis genom att marknadsplatsen tar ut en provision/hänvisningsavgift)
  • Du kan vara mer konkurrensutsatt, framförallt på de globala marknadsplatserna

BOKA 30 MIN KOSTNADSFRI MARKNADSPLATSRÅDGIVNING

MARKNADSPLATSER PÅ NÄTET

Du vet säkert redan att Amazon är en av världens största digitala marknadsplatser. Som säljare på Amazon kan du nå kunder över hela världen och sälja (nästan) vad som helst. Det är enkelt att expandera på Amazon och utöka din försäljning till fler länder, med Amazons FBA-program får du dessutom hjälp med sådant som i vanliga fall hade saktat ner en expansion (tex hantering av logistik). Läs mer om vår Amazon FBA guide här: Amazon FBA Sverige.

SÄLJ PÅ MARKNADSPLATSER 

Att sälja på marknadsplatser blir allt viktigare och svårt att igronera. Det finns många anledningar till att börja sälja på marknadsplatser, vi har listat några av dessa nedan:

  • Öka din försäljning med en ny försäljningskanal
  • Öka din varumärkeskännedom genom att nå ut till nya kunder
  • Smidigt att expandera internationellt och nå nya länder och marknader
  • Ta del av användarvänliga plattformar som hjälper dig automatisera och effektivisera din försäljning

En miss som som många gör när det ska börja sälja på marknadsplatser är bristfällig research och begränsad kompetens kring den tilltänkta marknadsplatsen. Du kan spara en hel del tid och pengar genom att i förväg undersöka följande frågor:

  • Totalt kostnad för användning av marknadsplats, kommer vår produkt ha tillräcklig marginal? 
  • Är efterfrågan tillräcklig hög, dvs, hur pass hög sökvolym har min produkts sökfraser?
  • Har marknadsplatsen specifika krav, t ex momsregistrering, EPR, varumärkesregistrering eller dylikt?

Att sälja på marknadsplatser blir även en konkurrensfördel för många företag som lyckas etablera sig tidigt, många marknadsplatser värdesätter antal reviews, attraktiva produktsidor (bilder, film och copy) och tidigare säljdata, vilket du skapar över tid. Om du lanserar tidigt på en marknadsplats har du möjlighet att börjar dominera dina produktkategori och det kommer bli svårare för konkurrenter att komma ifatt i ett senare skede.

Sälj på marknadsplatser

MARKNADSPLATS ONLINE

Marknadsplats online är något som växer världen över och blir en försäljningskanal att räkna med mer i framtiden. En online marknadsplats går att liknas med ett varuhus som har digitaliserats. Kunder uppskattar möjligheten att använda en plattform som erbjuder enkla betalningslösningar, stort utbud av sortiment, trovärdiga varumärken, jämförbarhet mellan olika produkter och andra funktionaliteter som marknadsplatser kan erbjuda. Därefter blir det allt viktigare för produktföretag att utvärdera möjligheterna som online marknadsplatser har att erbjuda.      

MARKNADSPLATSER SVERIGE

Blocket.se är idag en av Sveriges största marknadsplats för bland annat bilar, bostäder och möbler. Blocket startade 1996 och var från början en regional prylmarknad i Skåne. Ett par år senare expanderade Blocket till att erbjuda köp- och säljannonser i hela Sverige. Enligt statistik på blocket.se känner 92% av Sveriges befolkning till Blocket och sidan har hela 5 miljoner besökare varje vecka. Antalet marknadsplatser i Sverige har vuxit och det finns ett flertal nationella och internationella marknadsplatser i Sverige med olika produktinriktningar och tjänster. 

MARKNADSPLATSER AMAZON

I slutet av oktober 2020 lanserades Amazon på den svenska marknaden, i september 2021 lanserades även premiumtjänsten Amazon Prime. Det första året på den svenska marknaden var deras etableringsår. Första året låg fokus på att lära känna marknaden samt komma igång operativt och rulla ut sina olika funktioner, som t ex Amazon Prime och annonsering.

Amazon fungerar som en sökmotor jämförbar med Goolge fast för köp av produkter. Idén som idag är världens största marknadsplats startade 1994 i Jeff Bezoz garage.

Marknadsplatser

MARKNADSPLATSER I NORDEN OCH EUROPA

CDON är en nordisk marknadsplats som ger dig möjlighet att nå miljontals kunder. Tidigare var CDON nischat mot filmer, böcker, CD-skivor, spel, leksaker och elektronikprodukter. Idag har plattformen utökat sitt sortiment och tillhandahåller även hem, trädgård, inredning och skönhet. Europas största urval av mode hittar du på Zalando, en kombinerad marknadsplats och webbshop. Som säljare kan du bli Zalando Partner och ta emot ordrar via plattformen, varorna skickar du från ditt eget lager.

INTERNATIONELLA MARKNADSPLATSER

Ebay är en äldre marknadsplats med miljoner användare världen över. Sedan starten 1995 har människor köpt och sålt på den multinationella nätauktionsplatsen. Alibaba grundades 1999 och är en av världens största marknadsplats med sitt ursprung i Kina. I september 2014 börsintroducerades Alibaba och det var den största noteringen i sitt slag genom tiderna.  

MARKNADSPLATSER FÖR HANTVERK OCH BEGAGNADE VAROR

Tradera är en av de största cirkulära marknadsplatserna i Sverige där både privatpersoner och företag kan sälja begagnade varor till fast pris eller auktion. På Etsy kan du sälja dina produkter på en internationell marknadsplats, här säljer både privatpersoner och företag bland annat hantverk, mode och inredning.

Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.

VÅRA TJÄNSTER

Se vårt tjänsteutbud nedan:

Amazon marknadsanalys

MARKNADSANALYS

En viktig del i att lyckas på Amazon är att göra en marknadsanalys baserad på data från Amazon för att utvärdera vilka hinder och möjligheter som kan uppstå vid en produktlansering.

Registering av Amazon konto

REGISTRERING AV KONTO

Få vägledning genom alla registreringsprocesser för att säkerställa en korrekt uppsättning enligt Amazons regelverk.

Amazon SEO

AMAZON SEO

För att få synbarhet och lönsamhet på lång sikt på Amazon behövs det en stark och solid sökoptimering (sk. SEO) som optimeras över tid.

Annonsering på Amazon

AMAZON ANNONSERING

Amazons annonseringsplattform blir allt viktigare. Annonseringen är en avgörande pusselbit för att nå era uppsatta försäljningsmål.

Amazon Administration

ADMINISTRATION

Löpande support och hantering av ert Amazonkonto.

Amazon strategi

AMAZON STRATEGI

Det krävs en strategi och en plan som är anpassad för Amazon för att lyckas långsiktigt och som kompletterar era övriga strategier.

NYHETER

Läs vår senaste nyheter om Amazon.

Amazon lansering

Amazon lansering

Genomför en lyckad produktlansering på Amazon Det ligger en hel del tid bakom en lyckad produktlansering på Amazon. Att lansera en ny produkt är utmanande, spännande och framförallt roligt. Att endast lista sin produkt är inte tillräckligt, där misslyckas många...

Intervju med Peter Luxenburg grundare av Frost

Intervju med Peter Luxenburg grundare av Frost

Intervju med Peter Luxenburg grundare av fullservicebyrån Frost, ägare av Meetup-gruppen "Stockholm Amazon Sellers meetup" och Private Label säljare på Amazon. Berätta om dig själv? Jag är en Amazonkonsult baserad i Hong Kong. Ursprungligen från Stockholm, studerat...

Amazon FBM

Amazon FBM

Amazon FBM - Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de kallas för FBA (Fulfillment by Amazon) och FBM (Fulfillment by Merchant). Dessa två olika logistiklösningar har sina för-...

OM OSS
John Ericssonsgatan 3
Stockholm, 112 22
Byllagency ©
Byllstore AB

KONTORSADRESS
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm
Sverige