AMAZON ANNONSERING

Amazon annonsering har en avgörande faktor om du ska lyckas på Amazon. Vi har satt ihop en guide för Amazon annonsering där du lär dig hur du ska lyckas med din annonsering på Amazon. 

Boka 30 min fri rådgivning

DIN GUIDE TILL EN LYCKAD AMAZON ANNONSERING

Amazon annonsering är en självklar del av försäljningen på Amazons marknadsplatser. När du söker på Amazon kommer några av de högst rankade resultaten att vara sponsrade, detta är annonsering på Amazon. Att söka på Amazon fungerar på liknande sätt som på Google, du skriver in ett sökord i Amazons sökruta och får en lista med sponsrade och organiska resultat. I den här artikeln går vi igenom hur du lyckas med din annonsering på Amazon.

 

5 fördelar med Amazon annonsering

  1. Dina produkter sticker ut i sökresultatet
  2. Ökar synligheten för ditt varumärke och ökad varumärkeskännedom
  3. Får tillgång till produkt- och kunddata för löpande optimering och insikter
  4. Hjälper din organiska ranking
  5. Ökar din försäljning

3 TYPER AV ANNONSFORMAT

Annonsörer som vill få mer synlighet på Amazon kan betala för dessa positioner genom att buda på specifika sökord. Detta leder till bättre positioner och därmed mer synlighet i Amazons sökresultat och slutligen mer försäljning. Annonsören debiteras sedan en kostnad per klick på din annons, även kallat PPC (Pay Per Click). Du kan se Amazons annonsplattform som en version av Google Ads. Som annonsör kan du betala för en högre position i sökresultatet genom att buda på specifika sökord, du debiteras när en kund klickar på din annons. Amazon annonser kan också visas på enskilda produktsidor som ett tillägg längst ner till höger på sidan samt som relaterad produkt längre ner på produktsidan.

När du börjar utforska annonsering på Amazon kommer du att upptäcka att det finns primärt tre typer av annonser: Sponsored Products, Sponsored Brands, Sponsored Display, vi kommer gå igenom dessa nedan.

Marknadsför din produkt till kunder som aktivt söker med sökord som du har valt att buda på, eller på konkurrerande produktsidor som du har valt att synas på. Sponsored products kan jämföras med Google Ads och gör att du kan marknadsföra enskilda produkter i Amazonas sökresultat och på andras produktsidor. Sponsrade produkter är de mest populära annonserna på Amazon. Du kan även använda dig av automatisk annonsering, vilket innebär att du sätter igång annonsering där Amazons algoritm väljer vilka sökord och produktsidor din produkt ska synas på.

Få kunder att upptäcka ditt varumärke och dina produkter på Amazon med annonsmaterial som engagerar och bygger varumärkeskännedom. Denna typ av annonsering kräver att du är varumärkesregistrerad på Amazon. Sponsored brands är varumärkesbyggande annonser där du kan marknadsföra ditt företag med en egen rubrik, din logotyp och upp till tre produkter. Annonsen placeras bland annat högst upp på sidan för sökresultat och skickar kunden direkt till den sida som du valt att rikta annonser mot, vilket ger dig möjligheten att skapa en specifik landningssida för ändamålet. Du kan även lägga in videos i dina Sponsored brands-annonser.

Utveckla ditt företag genom att annonsera mot relevanta målgrupper på och utanför Amazon, detta kräver att du är varumärkesregistrerad på Amazon. Sponsored Display ads skickar kunden till din produktsida på Amazon, annonsen placeras både på Amazon och på externa webbplatser via bland annat remarketing för kunder som har besökt specifika produkter på Amazon.

BOKA 30 MIN KOSTNADSFRI RÅDGIVNING FÖR AMAZON ANNONSERING

STRUKTUR FÖR AMAZON ANNONSERING

Amazon annonsering

Account – Annonseringskonto

Du behöver ett annonseringskonto för att kunna annonsera på Amazon. Här hittar du din dashboard där du har översikt över alla dina annonser. Det är även här du bland annat kan skapa dina kampanjer/annonser och strukturerar dina portfolios. Bygg upp dina produkter och produktkategorier i olika portfolios för att få en tydlig överblick över dina annonser.

Portfolio

Om du har flertalet produkter är det smart att strukturera upp dina produkter och produktkategorier i portfolios, så att du enkelt kan segmentera och mäta olika produkter och produktkategorier.

Campaign – Kampanj

På Amazon kan du skapa både automatiska och manuella kampanjer. En av de största skillnaderna mellan dessa är att manuella kampanjer ger dig mer exakta resultat och du kan påverka hur din annons presterar bättre, genom att bland annat buda högt eller lågt på specifika sökord. När du skapar en automatisk kampanj låter du Amazon annonsera åt dig, din annons matchas automatiskt med söktermer som Amazon anser är relevanta för din produkt. I en manuell kampanj väljer du själv vilka sökord och söktermer som ska inkluderas, därmed kan du rikta dina annonser med mer precision.

Keyword Match Types – Sökordsmatchning
Sökordsmatchning avgör till vilken grad sökordet passar kundens sökning och därmed när din annons kommer att synas på Amazon. Det finns tre grader av matchning (broad, phrase, exakt) med varierande grad av precision.

Targeting – Målgruppsinställningar
När du sätter upp dina PPC-kampanjer på Amazon kan du välja att ställa in dina annonser baserat på sökord, produktens ASIN-nummer, kategori på Amazon samt remarketing och målgrupper (beroende på annonstyp).

Ad group – Annonsgrupp

Ad groups är ett sätt att organisera och hantera annonser inom en kampanj. Du kan använda annonsgrupper för att gruppera annonser via varumärke, produkt, kategori, pris och andra klassificeringar eller målgruppsinställningar.

Keywords – Nyckeord

Vi rekommenderar att du använder dig av de sökord som din sökordsanalys gav dig initialt. Dina annonser kommer att samla in data över tid, med hjälp av denna data kan du optimera dina annonser och fatta beslut om vilka sökord du vill satsa på. Keywords är de sökord som kunder använder för att söka på Amazon, om du inte hittar rätt keywords för din produkt kommer inte din målgrupp att hitta dina produkter.

SVENSKA VARUMÄRKEN PÅ AMAZON

Amazon Stiga Logotyp
Amazon Poc Logotyp
Amazon Orrefors Logotyp
Amazon ideal of sweden logotyp
Amazon Brio Logotyp
Amazon Bjorn borg Logotyp

Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.

3 TIPS FÖR ATT LYCKAS MED DIN AMAZON ANNONSERING

Amazon annonseringsstruktur

STEG 1

Skapa en välplanerad struktur för din annonsering på Amazon

3 typer av Amazonannonser

STEG 2

Använd automatiska annonser för att hitta nya lönsamma sökord och använd manuella annonser för att buda högt och äga dina högst presterande sökord.

Analysera din annonsering på Amazon

STEG 3

Använd dig av negativa sökord för att filtrera bort olönsamma sökord och optimera löpande.

Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.

VÅRA TJÄNSTER

Se vårt tjänsteutbud nedan:

Amazon marknadsanalys

MARKNADSANALYS

En viktig del i att lyckas på Amazon är att göra en marknadsanalys baserad på data från Amazon för att utvärdera vilka hinder och möjligheter som kan uppstå vid en produktlansering.

Registering av Amazon konto

REGISTRERING AV KONTO

Få vägledning genom alla registreringsprocesser för att säkerställa en korrekt uppsättning enligt Amazons regelverk.

Amazon SEO

AMAZON SEO

För att få synbarhet och lönsamhet på lång sikt på Amazon behövs det en stark och solid sökoptimering (sk. SEO) som optimeras över tid.

Annonsering på Amazon

AMAZON ANNONSERING

Amazons annonseringsplattform blir allt viktigare. Annonseringen är en avgörande pusselbit för att nå era uppsatta försäljningsmål.

Amazon Administration

ADMINISTRATION

Löpande support och hantering av ert Amazonkonto.

Amazon strategi

AMAZON STRATEGI

Det krävs en strategi och en plan som är anpassad för Amazon för att lyckas långsiktigt och som kompletterar era övriga strategier.

NYHETER

Läs vår senaste nyheter om Amazon.

Amazon FBM

Amazon FBM

Amazon FBM - Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de kallas för FBA (Fulfillment by Amazon) och FBM (Fulfillment by Merchant). Dessa två olika logistiklösningar har sina för-...

OM OSS
John Ericssonsgatan 3
Stockholm, 112 22
Byllagency ©
Byllstore AB