AMAZONGUIDE
9 STEG FÖR ATT LYCKAS PÅ AMAZON
Nedan följer en process på 9 steg för att lyckas på Amazon. Processen är beprövad och säkerställer en framgångsrik lansering eller vidareutveckling av er försäljning på Amazon.
AMAZONGUIDE
9 STEG FÖR ATT LYCKAS PÅ AMAZON

STEG 1 - MARKNADSANALYS
För att lyckas på Amazon och säkerställa en framgångsrik lansering är det viktigt att göra en gedigen marknadsanalys. Analysen innefattar bland annat en kartläggning över konkurrenssituationen, logistik, marginaler, val av marknadsplats, efterfrågan (sökvolym) vs utbud (antal produkter). Det finns idag goda analysverktyg (t ex Helium10 och Jungle Scout) för att undersöka dessa parametrar.

STEG 2 - REGISTERING AV KONTO
Inför en lansering eller vid utökning till nya marknadsplatser är det viktigt att följa de regelverk som Amazon har satt upp samt ev regelverk för respektive land som marknadsplatsen är aktiv inom. Vad gäller Amazon så tar de säkerhet och legitimitet för respektive säljare på högsta allvar, det är därför viktigt att allt blir korrekt vid en registrering, annars kan det bli tidskrävande och kostsamt att rätta till i ett senare skede. Vad gäller respektive länders regelverk är det viktigt att undersöka bland annat momsregler och varumärkesregistrering.

STEG 3 - AMAZON SÖKORDSANALYS
Långsiktig lönsamhet uppnås främst genom organisk försäljning och rankning, med fördel bör en målsättning vara att sikta på ca 20% försäljning via Amazons egna PPC och ca 80% försäljning via organisk försäljning. Detta uppnås inte direkt utan är något som successivt växer fram genom löpande optimering. En viktig första del i detta är att genomföra en gedigen sökordsanalys enligt beprövade metoder. Vi lansering av en ny produkt har den initiala sökordsanalysen en viktigt del i uppsättningen av PPC.

STEG 4 - COPY & DESIGN
Copy & design är två nyckelfaktorer för att lyckas med en bra produktsida på Amazon. Det är här första intrycket skapas och du kan vinna mycket gentemot konkurrenter genom att skapa snygga och tilltalande bilder och en förtroendeingivande och säljande copy. Att arbeta fram en bra listing är A och O i att få igång och upprätthålla en god försäljning. En bild säger mer än 1 000 ord, och på din produktsida har du möjlighet att ladda upp nio bilder på din produkt.

STEG 5 - LANSERINGSSTRATEGI
Lanseringstillfället är en viktig del för att få en bra start. Vid lansering är det viktigt att ha en del hygienfaktorer på plats som t ex en gedigen sökordsanalys, en komplett produktsida med copy & bilder, en korrekt uppsatt PPC, en plan för anskaffning av reviews, uppsättning av tracking på sökord samt plan för logistik. Utöver delarna som går att göra inom Amazon, går det att komplettera med extern marknadsföring för att få en ordentlig boost initialt. Amazon ger nylanserade produkter en boost (honeymoon period) i synlighet under de ca 2 först veckorna vilket är bra att ta till var på genom en att ha en gedigen lanseringsstrategi.

STEG 6 - AMAZON PPC
En väsentlig del i att lycka på Amazon är att ha en korrekt och strukturerad uppsättning av Amazon PPC. I lanseringsfasen är det viktigt att sätta igång PPC för att skapa synlighet för sin produkt. Långsiktigt är PPC viktig för att upprätthålla ranking samt hitta nya “sökord” som just era kunder använder när de konverterar till köp. PPC är ett fortlöpande arbete med löpande optimering för att maximera nyttan och ROAS. PPC är även väldigt bra för att bättre kunna förstå dina kunder och vilka sökord de konverterar på. Amazons annonsplattform växer hela tiden och utökar möjligheterna till olika annonsformat. I och med att Amazon är en av världens största marknadsplatser ger det även en bra möjlighet att bygga sitt varumärke och öka varumärkeskännedomen.

STEG 7 - AMAZON ADMIN
Amazons marknadsplatser är enorma och det är lätt att gå vilse och trampa fel, vilket kan vara tidskrävande och frustrerande. Kan du navigera dig inom Amazons olika verktyg och funktioner är det till stor fördel. Utöver att navigera dig inom Amazon är det även viktigt att sätta upp korrekt tracking på t ex den organiska rankingen, lagersaldo och lönsamhet. Som tur är finns det bra tredjepartsverktyg som kan hjälpa till med detta så att du får en bra översikt och kan utvärdera utfallet löpande.

STEG 8 - LÖPANDE PPC
Del 1 i PPC på Amazon handlar om att sätta upp en korrekt annonsstruktur som går att skala upp över tid. Del 2 är att börja optimera kampanjer och finslipa på den perfekta annonsstrukturen. Detta kommer att styras utifrån målsättningar och budget. I och med att Amazon är så stort går det att välja allt ifrån att lansera enbart ett par produkter till att sätta upp en brand store och bygga ett varumärke på Amazons marknadsplats, oavsett vilken väg man väljer att gå så kommer PPC vara en löpande huvudingrediens i arbetet framåt.

STEG 9 - ANALYS & STRATEGI
Det är viktigt att löpande utvärdera möjligheterna till att expandera din verksamhet på Amazon för att ta del av alla möjligheter som Amazon erbjuder. Detta kan innebära olika för olika företag, t ex kan det innebära att utöka antalet produkter, expandera till nya marknadsplatser (länder/kontinenter) eller att bygga upp ett starkt varumärke på Amazons plattform via en brand store.
Vi är nyfikna på att höra mer om din verksamhet, hör av dig idag.
SVENSKA VARUMÄRKEN PÅ AMAZON






Några av våra senaste produktlanseringar
Vi har genomfört flertal produktlanseringar på Amazons olika marknadsplatser, se ett urval av dessa nedan:

TEXTURE ROLLER FOR CLAY
Lansering av texturverktyg för keramik på Amazon US marknadsplats.
Se produktsida: Texturvertyg

FISKOLJA
Lansering av fiskolja på Amazon Tysklands marknadsplats.
Se produktsida: Fiskolja

PREMIUM TAPET
Lansering av tapet på Amazon Tysklands marknadsplats.
Se produktsidan: Premium tapet
Vi vet vad som funderar och vad som inte fungerar.
Med beprövade metoder och strategier säkerställer vi framgångsrika lanseringar och vidareutveckling av befintliga verksamheter på Amazon. Vi är nyfikna på att höra mer om er verksamhet och era produkter, hör gärna av er idag och berätta om era behov.
Vi har en mångårig erfarenhet att hjälpa företag att etablera sig på Amazon och säkra framgångsrika lanseringar. Vi har hands-on erfarenheter av att lansera egna såväl som våra kunder produkter på Amazon.
VANLIGA FRÅGOR
Vad är Fulfillment by Amazon (FBA)?
Programmet Fulfillment by Amazon hjälper dig att uppfylla kunders höga leveransförväntningar. Med FBA skickar du dina produkter till Amazons fulfillment centers och Amazon tar emot, packar, skickar varorna samtidigt som de tillhandahåller kundtjänst för produkterna samt hanterar returer och byte av produkter. Amazons kunder känner igen och litar på Prime-logotypen som du får när du använder dig av FBA, vilket innebär snabb leverans och överlägsen kundservice från Amazon.
Nackdelar med att sälja på Amazon?
Nackdel: Amazon äger kundrelationen. Amazon håller hårt på kunden, det finns dock sätt att ta kontakt med kunden som är tillåtet inom Amazons regelverk.
Nackdel: Inom vissa produktkategorier är det knivskarp konkurrens, det är därför viktigt att göra en ordentlig marknadsanalys för att utvärdera förutsättningarna för att lyckas på Amazon.
Nackdel: Amazon support och begränsade valmöjligheter, Amazon har ett tydligt regelverk som behöver efterföljas.
Nackdel: Amazons avgifter. Även om dina intäkter sannolikt kommer att öka, kostar det och det kanske inte är lönsamt om du säljer produkter med låga marginaler.
Fördelar med att sälja på Amazon?
Fördel: Det är enkelt att komma igång på Amazons olika marknadsplatser.
Fördel: Enkelt och snabbt sätt att öka din försäljning. Amazon har en av världens största marknadsplatser fördelat i flertal länder världen över.
Fördel: Det ökar dina produkters synlighet och varumärkeskännedom. Amazon är en av de mest besökta marknadsplatserna i hela världen med miljontals sökningar dagligen.
Fördel: Räckvidd över hela världen. Eftersom Amazons marknadsplatser används över hela världen ger det ditt företag chansen att expandera och sälja varor på olika marknader. Ditt företag kan sträcka sig förbi de lokala begränsningarna och nå ut till andra delar av världen, där det finns miljontals kunder redo att köpa.
Fördel: Ta del av Fulfillment by Amazon (FBA) och få alla fördelar med Amazons överlägsna logistiksystem.
Fördel: Skapar förtroende. Även om köp på internet har blivit en normal företeelse, kommer dina kunder att känna sig säkrare när de köper på Amazon eftersom det är ett stort företag som kunderna har förtroende för.
Jag söker efter en Amazon konsult?
Ta hjälp av en professionell Amazonbyrå som hjälper dig att lansera eller vidareutveckla din verksamhet på Amazon. Boka in en fri rådgivning med en av våra Amazon konsulter, det gör du enklast genom att fylla i ett formulär eller kontakta oss på info@byllagency.se
STÄLL EN FRÅGA
OM OSS
John Ericssonsgatan 3
Stockholm, 112 22
Byllagency ©
Byllstore AB
KONTORSADRESS
Klarabergsviadukten 63
111 64 Stockholm
Sverige