Intervju med Peter Luxenburg grundare av Frost

by | Nov 12, 2021 | Amazon

Peter Luxenburg, Frost, Stockholm Amazon Seller Meetup

Intervju med Peter Luxenburg grundare av fullservicebyrån Frost, ägare av Meetup-gruppen “Stockholm Amazon Sellers meetup” och Private Label säljare på Amazon.

Berätta om dig själv?

Jag är en Amazonkonsult baserad i Hong Kong. Ursprungligen från Stockholm, studerat till maskiningenjör.

För 15 år sedan blev jag tillfrågad att flytta till Kina där bolaget förvärvat en fabrik inom mekanisk tillverkning. Fabriken med sina 350 anställda, servade förutom koncernen även andra svenska bolag. Jag var ansvarig för produktion, sourcing och kvalitetssäkring och blev senare ansvarig för verksamheten i Kina och Hong Kong.

I efterdyningar av finanskrisen 2008, fick jag förfrågan att jobba för ett annat svenskt företag verksamt inom konsumentbelysning som också var i regionen. Jag gick då från att jobba B2B till B2C produkter och sålde in Svenskdesignad hembelysning i Asien, mellanöstern och Sydamerika. Efter att ha spenderat några år i fabriksvärlden i Kina så var det spännande att komma ut i världen igen och få andra intryck

Hur kom du in på Amazon?

Under min tid i Kina, runt 2011, träffar jag av ren slump min gamla universitets- och lagkamrat från studietiden i Örebro, John, som vid denna tidpunkt påbörjat bygget av sitt Private Label företag på Amazon, kallat The Friendly Swede. Jag hade ingen som helst koll på Amazon men blev intresserade av att förstå vad han pysslade med. Då vi bodde i närheten av varandra i Shenzhen så träffades vi mer och mer och jag såg hur han byggde upp sitt framgångsrika varumärke på Amazon.

Jag började jobba mer tillsammans med John och lärde mig så småningom hur Amazon fungerade och vad som var nyckeln till framgång (produkterbjudande, kundservice, reviews). Med coaching från John beslutade jag mig att 2013 hoppa på Amazon helhjärtat, vilket jag har John att tacka för. Till en början kombinerade jag anställning och försäljning på Amazon men släppte snart min anställning.

Hur var det att starta ett Private Label bolag på Amazon?

Jag lanserade mina första produkter och märkte relativt snabbt att det tog fart och att det fanns ett intresse för det jag tagit fram. På den tiden var det mycket lägre konkurrens och hade du en bra produkt med egen branding, snygg produktsida och differentiering så fanns det många kunder. Försäljningen blev ett kvitto på att det fungerade och den frihet och flexibilitet som kom med Private Label bolag var fantastisk.

Jag lärde mig väldigt mycket kring att bygga Private Label på Amazon med allt från sourca produkter, bygga supply chain och kvalitetssäkra till att sätta upp produktsidor och expandera till andra marknader. Med tiden fick jag fler och fler förfrågningar att hjälpa andra bolag ut på Amazon och flyttade så småningom till Hong Kong där allt flera västerländska kunder fanns. Efter en tid blev mitt eget bolag Frost, en hybrid som både sålde eget Private Label samt hjälpte andra bolag att etablera sig på Amazon.

Hur gick försäljning av ditt Private Label bolag till?

Från ca 2017 blev jag allt oftare tillfrågad att som “Amazon-expert” tala på mässor och konferenser och under ett sådant event träffade jag en ecommerce broker som var specialist på att värdera Private Label verksamheter aktiva på Amazon. I samband med detta gjordes det en värdering av det jag byggt upp och jag beslöt att timingen för att sälja var bra samt ett sätt att sluta cirkeln, vilket även passade bra ur min livssituation med familjen.

Sedan dess har jag primärt jobbat med att hjälpa bolag lansera och vidareutveckla sin verksamhet på Amazon. Jag har även lanserat nya egna produkter och har i dagsläget en mix av egna produkter, återförsäljar-upplägg samt ren konsultation med att hjälpa andra brands på Amazon. Det är stor skillnad på hur det var att sälja egna produkter 2013 jämfört med nu, marknaden har mognat vilket gör att det är större konkurrens idag jämfört med innan. Det är viktigt att man hela tiden håller sig uppdaterad.

Vad finns det för för- och nackdelar med Amazon?

Fördel

Amazons upplägg är optimalt för att skala upp en verksamhet och få sina produkter verifierade snabbt, lokalt såväl som globalt. Du får snabbt in feedback och kommer snart märka om du är rätt ute med din produkt. Amazon ger dig stor reach och du når flera marknader. I och med att Amazon expanderar så kan även du expandera med till nya länder under ett och samma operativsystem. Amazons FBA (lager och distributionslösning) är nog bäst i världen.

Nackdel

Är det enkelt för dig så är det enkelt för andra och det finns många träd i skogen. Så det gäller att sticka ut i “the everything store”. Räkna med konkurrens, viktigt att ta med det i beräkningarna.  Amazon är inte för alla företag och inte för alla produkter, så testa dig fram och gör en ordentlig research och sätt förväntningarna därefter.

Vilka är de vanligaste misstagen företag göra när det ska lansera på Amazon? 

Jag tror det vanligaste misstaget, antingen är att använda sig av samma verktyg och metoder som alla andra gör och försöker lansera produkter på samma underlag.

Att företag inte gör en ordentlig “amazon”-research, utan drar slutsatser grundat på hur produkter säljer offline eller i egen butik och således skulle göra det på Amazon, vilket inte alltid är fallet.

Sen tror jag att många etablerade företag underskattar fördelarna med Amazon lagerlösning FBA. Att slippa hantera all logistik själv med att packa, skicka och hantera returer samt kundsupport. Hela kundhanteringen är en tidskrävande uppgift.  Många tror att det är dyrt med Amazon FBA och argumenterar för att de redan har ett uppsatt logistiskt flöde. Realiteten är att Amazons FBA är en kostnadseffektiv modell och att det går att ha en hybrid modell med egen logistiklösning och FBA. Amazon har även ett stort antal Prime medlemmar som väljer att handla av företag som kör FBA, för att kunna ta del av förmåner som FBA har, t ex snabb leverans, enkla returer och bra kundsupport. Med en FBA modell är det också enkelt att expandera till andra marknadsplatser vilket är ett stort plus.

Jag tror många företag förväntar sig för mycket av Amazon. Amazon har en gigantisk produktkatalog och om man inte gör något för att synas kommer det även inte komma någon försäljning. Det krävs investering i tid och budget och det tar ibland lite tid för att komma igång.

Om Frost 

Peter Luxenburg äger och driver Frost som är en Hong Kong baserad fullservicebyrå inom Amazon för svenska och internationella kunder. Frost erbjuder tjänster från A till Ö, med allt från att hjälpa företag hitta produkter, sourca i Kina, kvalitetssäkring, logistik till att registrera konto på Amazon och produktsidor samt driva trafik och bygga brands på Amazon. Peter driver även Meetup-gruppen Stockholm Amazon Sellers Meetup, ett mötesforum för Amazon säljare i Norden.

Om BYLLAGENCY

Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.

Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.

Läs mer om vår Amazonbyrå.
Följ oss: Facebook och Linkedin.

Paul Linderoth, Amazon Marketplace Manager and Founder of Amazon Agency

Paul Linderoth
Skribent
Amazon Marketplace Manager
paul@byllagency.se
0739 42 29 91

Boka 30 min fri rådgivning

Amazon FBM

Amazon FBM

Amazon FBM - Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de...