Intervju med Carl Helgesson grundare av amazonbyrån Rankona Mazon och KNAA

by | Feb 23, 2022 | Amazon

Carl Helgesson grundare av Amazonbyrån Rankona Mazon AB samt KNAA (Komplett Nordisk Amazon Akademi)

Intervju med Carl Helgesson grundare av Amazonbyrån Rankona Mazon AB och KNAA (Komplett Nordisk Amazon Akademi).

Berätta om dig själv och din bakgrund?

Jag har en lång säljbakgrund inom såväl finans, som IT och media. Efter det har jag varit entreprenör och var med och byggde eventbyrån Occasion (numera PS Occasion) tillsammans med Mattias Trotzig under många år.  Jag fick upp ögonen för Amazon för 10 år sedan och lanserade mitt första egna varumärke på Amazon 2013. Sedan dess har det blivit 5 private labels på Amazon och driver sedan 2017 Amazon-byrån Rankona Mazon, samt marknadens mest kompletta Amazon-utbildning Komplett Nordisk Amazon Akademi (KNAA).

Hur kom du in på Amazon?

Jag hade rollen som tillväxtstrateg i Värnamo kommun, med fokus att strategiskt verka för ökad tillväxt såväl populationsmässigt som näringslivsmässigt. Jag lärde då känna en spännande entreprenör som var en oerhört duktig e-handlare. Hon sålde som smör på Amazon, fick mig intresserad under en lunch och resten är historia.

vad är knaa?

KNAA är en Amazon-utbildning som inte bara lär ut grunderna till hur man säljer på Amazon, utan dessutom lär dig hur du faktiskt lyckas på Amazon. Utbildningen är helt komplett och bygger på över 40 år samlad erfarenhet av framgångsrik Amazon-försäljning. Förutom att den är såväl heltäckande, som pedagogisk och digital så att du kan ta den i din egna takt, så har vi dessutom oerhört nöjda studenter. Över 100 studenter har gått utbildningen hittills och av de 82 som har betygsatt utbildningen från skala 1 till 10, där 10 är fantastisk, så ligger vi på 9.86. Vi är oerhört stolta över att både kunna erbjuda en så gedigen utbildning, men också oerhört stolt över de som gått utbildningen och hur duktiga de blivit på Amazon.

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när de ska lansera på Amazon? 

Det absolut vanligaste – och största – misstaget gör när de lanserar på Amazon är att de bara kopplar in sitt PIM-system och listar alla sina produkter på Amazon. Helt utan att analysera marknaden, efterfrågan, försäljningsvolymer och konkurrens. Det är ett säkert sätt att misslyckas när man gör på det sättet. Jag skulle säga att det misstaget är på samma plats som att behandla Amazon som vilken säljkanal eller marknadsplats som helst. Det går inte. Amazon är unikt.

Vad finns det för för- och nackdelar med Amazon?

Fördelarna med att sälja på Amazon är att det finns oändliga möjligheter att snabbt skapa en god affär på Amazon. Det är lätt att skapa omsättning och att replikera det man gjort på en Amazon-marknadsplats till en annan. Faktum är att Amazon är det lättaste sättet för ett företag att öka sina exportandelar idag. Den största nackdelen med Amazon är att man inte äger kunden, så där behöver man en annan strategi för säkerställa just relationen med sin kund.

Om BYLLAGENCY

Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.

Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.

Läs mer om vår Amazonbyrå.
Följ oss: Facebook och Linkedin.

Paul Linderoth, Amazon Marketplace Manager and Founder of Amazon Agency

Paul Linderoth
Skribent
Amazon Marketplace Manager
paul@byllagency.se
0739 42 29 91

Boka 30 min fri rådgivning

Amazon FBM

Amazon FBM

Amazon FBM - Vi reder ut allt du behöver veta i denna artikel Det finns två olika sätt att sköta logistik och lager när du säljer på Amazon, de...