Intervju med SellWave grundare Anton Kimfors

by | Oct 31, 2021 | Amazon

Sellwave - Amazon byrå

Vem är Anton Kimfors?

Anton har sålt på Amazon sedan 2015 och startade 2017 Amazonbyrån SellWave. SellWave har hjälpt några av Sveriges största företag att lyckas på Amazon och fortsätter att hjälpa både stora och små företag med utmaningar som finns med marknadsplatsen. Anton och SellWave specialiserar sig på tjänster som maximerar försäljningen för kunderna. I dagsläget hjälper SellWave bland annat Daniel Wellington, Nelson Garden, och många fler.

Anton Driver även Faceebok-gruppen Amazon FBA – Sverige som är Sveriges största grupp för Amazon-säljare med över 3 000 medlemmar.

Varför är Amazon en marknad man som företag inte får missa?

Det enkla svaret här är marknadens storlek och kundernas köpvilja. Amazon är otroligt stort, och kunderna är både trogna att köpglada. Redan 2019 så sålde Amazon 4 000 produkter per minut och hade vid samma tidpunkt över 150 miljoner registrerade Prime Medlemmar. Detta är medlemmar som betalar varje månad för de förmåner de kan få när de handlar på Amazon. Med andra ord är de såpass trogna kunder att de betalar för att kunna handla.

En sådan stor marknad med så pass trogna kunder är ignorant att inte utvärdera som företag ifall man har som mål att öka försäljningssiffrorna och vinsten. Men, det betyder inte att alla företag bör sälja på Amazon, men man bör se över möjligheterna och utvärdera potentialen.

Vilka är de största misstagen företag gör på Amazon?

Det finns väldigt många misstag företag gör, men vissa är mer avgörande än andra. Jag skulle säga att de 3 största och direkt felen man kan göra är att:

  1. Ingen Marknadsanalys: Att missa att utvärdera marknaden innan man tar beslut kring att gå in på eller inte gå in på Amazon är direkt avgörande. Kolla på försäljningsvolymerna, konkurrensen och geografin och avgör därefter om ni skall gå in på Amazon, med vilka produkter och hur mycket resurser ni kan lägga på en sådan satsning.
  2. Halvhjärtad Satsning: Om du och ditt företag beslutar er för att gå in på Amazon måste ni göra det helhjärtat. Det behöver inte göras i stor skala, men det ni gör måste vara bra. Att göra halvdana försök funkar inte längre på Amazon och är oftast bara slöseri med pengar och tid.
  3. Missar Annonser: Annonserna på Amazon är något som kan göra all skillnad när det kommer till ditt företags framgång. Kunderna är på Amazon för att handla (till skillnad från exempelvis Google), så det är den perfekt plattformen att annonsera på. Men det är hög konkurrens. Så se till att ni kontaktar Amazon-annonsproffs eller utbilda er via, exempelvis, gratis kurser på YouTube.

Är Amazon bara för billiga produkter?

Det finns många som tror att man bara kan lyckas på Amazon om man säljer billiga produkter, men detta är helt fel. Endast 49% av kunderna ser priset som en anledning till att handla på Amazon. Hela 79% ser den snabba och gratis frakten som en stor anledning att de handlar på Amazon och 68% anger att det stora urvalet är en av de bidragande faktorerna.

Men, det är sant. Billiga produkter säljer oftast mycket större volymer på Amazon. Men det betyder inte att dyrare produkter inte kan lyckas bra. Framförallt om man kollar på den faktiska vinsten som försäljningen i slutändan skall ge.

Så se till att förstå dina kunder och analysera vilka möjligheter som finns för just dina produkter på Amazon.

Om man vill sälja på Amazon, hur skall man göra?

Jag skulle råda alla företag som vill sälja på Amazon att gå igenom följande 3 steg innan försäljningen är igång:

  1. Gör en marknadsanalys: Se till att ha koll på vilka möjligheter, utmaningar och konkurrenter som finns på Amazon. Detta kommer hjälpa dig att ta beslut kring ifall Amazon är en bra marknad för ditt företag, vilken/vilka av Amazons marknadsplatser du skall gå in i och hur stor satsningen och försäljningen kan bli.
  2. Byrå vs. Göra själv: När du och företaget väl har tagit beslut kring Amazon så är det avgörande att besluta vem som skall göra jobbet. Skall ni sköta detta själva? I så fall måste ni se till att ni har all den kunskapen som behövs för att sälja på plattformen framgångsrikt. Om inte, vem skall göra det? Att ta in en byrå eller utomstående konsult kan vara ett bra och kostnadseffektivt alternativ. Självklart kan man även kombinera dessa två alternativ om tiden finns internt men utan spetskompetensen.
  3. Bygg en strategi för Amazon: Amazons marknadsplats skiljer sig antagligen mycket från övrig verksamhet som ditt företag jobbar med idag. Du kan inte hantera Amazon som att det var en kopia på företagets egen hemsida. Istället måste du jobba med Amazon specifika områden och uppgifter och hela strategin kommer därav vara helt annorlunda. Därav måste du och ditt företag bygga en strategi som är anpassad till Amazon och till era förutsättningar. Allt från Amazon SEO, produktbilder och prissättning måste planeras och stor vikt kommer behöva ligga på lansering och uppväxling därifrån. De viktigaste frågorna du kan ställa dig här är 1) Hur slår vi konkurrensen? 2) Hur kan vi öka vår tillväxt? 3) Hur gör vi Amazon lönsamt?

Kontakta SellWave

SellWave är en fullservicebyrå som kan hjälpa dig och ditt företag med allt som är kopplat till Amazon. Allt från registrering till plattformen och optimera annonser, och till hur du redovisar VAT vid försäljning. SellWave hjälper både små och stora bolag och är beredda att hjälpa dig och ditt företag att lyckas!

Du når Anton på anton @ sellwave.se och missa inte att kolla in SellWaves blogg med tonvis av tips och guider för Amazon.

Om BYLLAGENCY

Vi har mångårig erfarenhet av att lansera produkter och butiker på Amazons olika marknadsplatser. Med beprövade metoder och strategier ser vi till att dina produkter får en framgångsrik lansering och vidareutveckling. Vi är ett stöd genom hela processen eller delar av den.

Vid frågor kontakta oss på info@byllagency.se eller fyll i ett formulär.

Läs mer om:
Amazonbyrå
Amazon FBA Sverige
Amazon annonsering 
Sälja på Amazon

Följ oss: Facebook och Linkedin.

Paul Linderoth, Amazon Marketplace Manager and Founder of Amazon Agency

Paul Linderoth
Skribent
Amazon Marketplace Manager
paul@byllagency.se
0739 42 29 91

Boka 30 min fri rådgivning

Amazon lansering

Amazon lansering

Genomför en lyckad produktlansering på Amazon Det ligger en hel del tid bakom en lyckad produktlansering på Amazon. Att lansera en ny produkt är...